Vizito į Estijos Tartu Erakool mokyklą įspūdžiai

2017 05 27 10 2017 m. gegužės 25-26 dienomis Utenos Rapolo Šaltenio progimnazijos informacinių technologijų mokytoja Jolita Kraujalienė kartu su Lietuvos išmaniais mokytojais lankėsi Tartu Erakool mokykloje. Tai mokykla, kurioje kiekvienas mokinys bei mokytojas turi savo planšetę „iPad“, kaip asmeninį mokymo(si) įrenginį, ir ja sėkmingai naudojasi ugdymo procese. Ši mokykla stebina ne tik technologijų taikymu, bet ir drąsiais sprendimais, kurie išskiria ją iš kitų Estijos ugdymo įstaigų ir padeda siekti itin aukštų rezultatų.
Tartu Erakool buvo pirmoji mokykla Estijoje, pasirinkusi kompanijos „Apple“ produktus švietimui, o dabar jos pavyzdžiu seka šimtai kitų mokyklų šalyje. Vienas mokyklos įkūrėjų pasakojo, kad pasirinkti nebuvo taip lengva: jiems trūko žinių ir patirties, dėl to kilo abejonių, bet dabar jie gali drąsiai teigti, kad tai buvo geriausias sprendimas.

Visus įrenginius mokiniams ir mokytojams (planšetes „iPad“, kompiuterius „Mac“ ir kt.) mokykla perka pati išperkamosios nuomos būdu. Mokykla yra privati, mėnesio mokestis – 145 eurų, iš kurių 20 eurų kas mėnesį skiriama išmaniųjų įrenginių nuomai.

Įrenginių draudimu bei garantija rūpinasi juos parduodanti įmonė. Mokyklos mokytojai pabrėžė, kad labiausiai juos džiugina kompanijos „Apple“ produktų techninis patvarumas: net patys seniausi jų įrenginiai, kuriems jau daugiau nei septyneri metai, veikia kuo puikiausiai. Antra, žavi mokinių veikla, naudojantis planšetėmis „iPad“: kūrybiniai darbai, mokinių motyvacijos augimas bei jų įsitraukimas į ugdymo proceso organizavimą siūlant naujas veiklas ir kt. Be to, mokytojai vertina edukacinius įrenginių sprendimus: galimybę transliuoti planšečių ekrano vaizdą per projektorių, saugumo nustatymus ir kt. Būtent dėl šių privalumų mokytojos Jolitos Kraujalienės siūlymu progimnazija prieš keletą metų ir įsigijo „iPad mini“ planšetes. Utenos Rapolo Šaltenio progimnazijos mokiniai sėkmingai naudojasi „iPad mini“ planšetėmis pamokose ir šiandien: kuria, skenuoja, konstruoja ir dalijasi rezultatais su klasės draugais. Technologijų diegimas mokykloje yra sėkmingas tik tada, jei mokymai mokytojams yra nuolatiniai, o IT mokytoja kaip mobiliųjų įrenginių naudojimo ugdyme patarėja, mokosi nuolat.

Dar vienas dalykas, kuris stebina Tartu Erakool mokykloje – tai ypatinga aplinka. Klasėse visiškai nėra interaktyvių lentų, vietoje jų – televizoriai, kurie yra ir pigesni, ir geresnės raiškos, o visas interaktyvių lentų galimybes turi planšetės. Televizorių gausu ir mokyklos koridoriuose: juose transliuojama mokinių veikla, darbai, įspūdžiai, kuriais jie dalinasi apie ugdymo procesą socialiniuose tinkluose ir kt. Visos durys į klases stiklinės, kad galima būtų stebėti veiklą pamokoje, o ugdymo procesas būtų atviresnis. Mūsų mokytojai susižavėjo individualiomis mokinių sėdėjimo vietomis: spalvotomis kėdėmis ant ratukų su dėklais kuprinei ir atlenkiamu staliuku bei sėdėjimu ant kamuolių. Vis dėlto, labiausiai visus pribloškė mokytojų kambarys, kurio interjeras, labiau priminė poilsio, bet ne akademinę erdvę. Po mokyklą mus vedžiojo mokiniai, kurie apie ją pasakojo anglų bei rusų kalbomis ir mėgavosi procesu: akivaizdu, kad mokiniai savo mokyklą myli ir didžiuojasi ja.

Drąsius sprendimus mokykla priima ne tik dėl technologijų ar aplinkos, bet ir ugdymo proceso organizavimo. Kitais metais jie pirmieji šalyje bandys pradėti mokslo metus rugpjūčio 23 dieną, kad galėtų anksčiau baigti veiklą gegužės pabaigoje, nes pastebėjo, kad mokiniams birželį jau sunku susikaupti. Mokytojams jie suteikia vis daugiau laisvių, kad jie galėtų planuoti savo ugdymo procesą atsižvelgdami į klasės mokinių poreikius ir savo mokymo stilių.
Vizitą mokykloje užbaigė charizmatiško eksperto iš Jungtinės Karalystės Neil Emery pristatymas apie planšečių „iPad“ galimybes organizuojant kūrybinę veiklą pamokoje. Ekspertas pademonstravo, kaip per 45 minutes sukurti kelis el. knygos puslapius naudojantis įvairiomis programėlėmis. O savo demonstracijos pabaigoje ekspertas pasidalino mintimi: „Mokyklos yra dviejų tipų: tos, kurios ruošia mokinius ateičiai, ir tos, kurios leidžia suaugusiems ramiai gyventi praeityje”. Ji privertė visus susimąstyti.
Po vizito mokykloje, apsilankėme mokslo ir technologijų centre „AHHAA“, kuris sužavėjo daugelį įvairiais moksliniais sprendimais bei inovacijomis ir pažintine veikla, ypač ekspozicija apie žmogaus kūną. Be to, dieną prieš tai visi kelionės dalyviai turėjo galimybę susipažinti su Tartu miestu, klausydami gidės iš Lietuvos, Sigitos, pasakojimų, ne vieną privertusių šypsotis ir atrasti įdomių dalykų šiame studentų mieste.